Menu Close

Codul de etică și conduită profesională al Școlii Gimnaziale Christiana

CODUL DE ETICĂ ȘI CONDUITĂ PROFESIONALĂ

AL ȘCOLII GIMNAZIALE CHRISTIANA

Capitolul I

Dispoziţii generale

Art. 1

Codul de conduită a personalului Școlii Gimnaziale Christiana denumit în continuare cod de conduită, reglementează normele de conduită profesională a personalului care îndeplineşte funcţia de personal didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal didactic de conducere, de îndrumare şi de control şi personal didactic asociat .

Art. 2

Scopul acestui cod este de a promova  un ansamblu de valori, principii şi norme de conduită menite să contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte.

Art. 3

Respectarea prevederilor prezentului cod reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului învăţământului preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective:

a) menţinerea unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuţiilor personalului didactic;

b) creşterea calitativă a relaţiilor dintre părţile implicate în actul educaţional;

c) eliminarea practicilor inadecvate şi imorale ce pot apărea în mediul educaţional preuniversitar;

d) creşterea gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educaţională;

e) facilitarea promovării şi manifestării unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar preuniversitar, inserabile şi în spaţiul social;

f) sensibilizarea opiniei publice în direcţia susţinerii valorilor educaţiei.

Capitolul II

Valori, principii şi norme de conduită

Art. 4

Personalul didactic din cadrul Școlii Gimnaziale Christiana trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii:

1) imparţialitate şi obiectivitate;

2) independenţă şi libertate profesională;

3) responsabilitate morală, socială şi profesională;

4) integritate morală şi profesională;

5) confidenţialitate şi respect pentru sfera vieţii private;

6)primatul interesului public;

7) respectarea şi promovarea interesului superior al beneficiarului direct al educaţiei;

8) respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului;

9) respectarea autonomiei personale;

10) onestitate şi corectitudine;

11) atitudine decentă şi echilibrată;

12) toleranţă;

13) autoexigenţă în exercitarea profesiei;

14) interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii şi instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii, domeniului în care îşi desfăşoară activitatea;

15) implicare în procesul de perfecţionare a caracterului democratic al societăţii;

16) pluralismul educațional;

17) respectarea tradiției și identității naționale;

18) toleranța;

19) libertatea de opinie;

20) demnitatea;

21) patriotismul;

22) independența gândirii;

23) respectarea celorlalți;

24) cinstea și respectul pentru justiție și pentru drepturile celorlalți;

25) respectarea modurilor de viață, opiniilor și ideilor diferite de cele proprii, dacă acestea

le respectă, la rândul lor pe ale altora;

26) decență;

27) angajament în promovarea proceselor democratice;

28) preocupare pentru bunăstarea proprie, a celorlalte persoane și a societății.

Pe lângă aceste principii generale în cadrul Școlii Gimnaziale Christiana se mai adaugă următoarele principii:

a) Principii general valabile la nivelul sistemului de învățământ

a.1. educație centrată pe beneficiarii direcți și indirecți ai serviciilor educaționale;

a.2. educație orientată pe rezultate;

a.3. educația respectă autonomia individuală şi are la bază autonomia instituțională;

a.4. educația asigură participarea actorilor educaționali şi valorizarea resursei umane;

a.5. educația se realizează în dialog şi prin parteneriat;

a.6. educația se bazează pe inovație şi pe diversificare;

a.7. educația abordează procesul educațional unitar, în mod sistemic;

a.8. educația are ca obiectiv îmbunătățirea continuă a performanțelor;

a.9. educația înțelege interdependența între furnizorii şi beneficiarii implicați în oferta de educație.

b) Principii specifice Școlii Gimnaziale Christiana:

            b.1. Principiul echității, în baza căruia toți elevii au acces la educație fără nici un fel de

discriminare;

b.2. Principiul calității, în baza căruia toate activitățile se realizează conform standardelor de calitate;

b.3. Principiul relevanței, în baza căruia răspundem nevoilor de dezvoltare personală ale elevilor;

b.4. Principiul eficienței, în baza căruia se urmărește obținerea de rezultate educaționale maxime;

b.5. Principiul garantării identității culturale ale elevilor;

b.6. Principiul asumării, dezvoltării, promovării și păstrării identității naționale și a valorilor culturale ale poporului român;

b.7. Principiul transparenței, prin asigurarea vizibilității deciziilor și rezultatelor școlare și comunicarea periodică a acestora

b.8. Principiul incluziunii sociale

b.9. Principiul centrării educației pe beneficiarii acesteia

b.10. Principiul muncii în echipă

b.11. Principiul participării și responsabilității părinților

b.12. Principiul fundamentării deciziilor pe dialog și consultare

b.13. Principiul respectării dreptului la opinie a elevului

Art. 5 Pe lângă aceste valori general valabile în cadrul sistemului de învățământ, se vor respecta următoarele valori proprii Școlii Gimnaziale CHRISTIANA:

1. Viață activă;

2. Dezvoltarea familiei;

3. Implicarea în activități sportive;

4. Cercetare științifică;

5. Cultivarea artelor;

6. Dezvoltare personală în sensul propriilor competențe și așteptări;

7. Implicare în dezvoltarea comunității;

8. Respectare și cultivarea tradițiilor poporului român;

9. Integrare socială;

10. Alimentație sănătoasă;

11. Punctualitate;

12. Perseverență;

13. Consecvență;

14. Prioritate pentru interesele elevului și ale școli

Art. 6

Art. 7

În relaţiile cu beneficiarii direcţi ai educaţiei, personalul didactic are obligaţia de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica norme de conduită prin care se asigură:

a) ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a beneficiarilor direcţi ai educaţiei prin:

a.1. supravegherea atât pe parcursul activităţilor desfăşurate în unitatea de învăţământ, cât şi în cadrul celor organizate de unitatea de învăţământ în afara acesteia;

a.2. interzicerea agresiunilor verbale, fizice şi a tratamentelor umilitoare asupra beneficiarilor direcţi ai educaţiei;

a.3. protecţia fiecărui beneficiar direct al educaţiei, prin sesizarea oricărei forme de violenţă verbală sau fizică exercitate asupra acestuia, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a acestuia, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

b)interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:

b.1. fraudarea examenelor;

b.2. solicitarea, acceptarea sau colectarea de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii, în vederea obţinerii de către beneficiarii direcţi ai educaţiei de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor sancţiuni, de orice natură ar fi acestea;

b.3. favoritismul;

b.4. meditaţiile contra cost cu beneficiarii direcţi ai educaţiei de la formaţiunile de studiu la care este încadrat;

c) asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei incluzive;

d) respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui beneficiar direct al educaţiei.

Art. 8

În relaţiile cu părinţii şi cu reprezentanţii legali ai beneficiarilor direcţi ai educaţiei, personalul didactic respectă şi aplică norme de conduită prin care se asigură:

a) stabilirea unei relaţii de încredere mutuală şi de comunicare;

b) respectarea confidenţialităţii informaţiilor, a datelor furnizate şi a dreptului la viaţă privată şi de familie;

c) neacceptarea primirii de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite, în condiţiile art. 5 lit. b) pct. b.2.;

d) recomandarea de auxiliare curriculare sau materiale didactice, cu precădere a celor deschise şi gratuite, fără a impune achiziţionarea lor contra cost.

Art. 9

(1) Relaţiile colegiale ale personalului didactic se bazează pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială.

(2) În activitatea profesională, personalul didactic evită practicarea oricărei forme de discriminare şi denigrare în relaţiile cu ceilalţi colegi şi acţionează pentru combaterea fraudei intelectuale, inclusiv a plagiatului.

Art. 10

Personalul didactic care îndeplineşte funcţii de conducere, de îndrumare şi de control sau care este membru în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau al inspectoratului şcolar respectă şi norme de conduită managerială prin care se asigură:

a) promovarea standardelor profesionale şi morale specifice;

b) aplicarea obiectivă a reglementărilor legale şi a normelor etice;

c) evaluarea obiectivă conform atribuţiilor, responsabilităţilor şi sarcinilor de serviciu din fişa postului;

d) prevenirea oricărei forme de constrângere sau abuz din perspectiva funcţiei deţinute;

e) prevenirea oricărei forme de hărţuire, discriminare a personalului didactic şi a beneficiarilor direcţi ai educaţiei.

Art. 11

În exercitarea activităţilor specifice (şcolare şi extraşcolare), personalului didactic îi este interzis:

a)să folosească baza materială din spaţiile de învăţământ în vederea obţinerii de beneficii materiale personale directe sau indirecte;

b) să folosească, să producă sau să distribuie materiale pornografice scrise, audio ori vizuale;

c) să organizeze activităţi care pun în pericol siguranţa şi securitatea beneficiarilor direcţi ai educaţiei sau a altor persoane aflate în incinta unităţii sau a instituţiei de învăţământ;

d) să consume alcool şi substanţe interzise, cu excepţia celor recomandate medical;

e) să permită şi să încurajeze consumul de alcool şi de substanţe interzise de către beneficiarii direcţi ai educaţiei, cu excepţia celor recomandate medical;

f)să organizeze şi să practice pariuri şi jocuri de noroc.

Art. 12

În relaţiile cu alte unităţi şi instituţii de învăţământ, precum şi cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţii locale, personalul didactic respectă şi aplică norme de conduită prin care:

a) asigură sprijin în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;

b)manifestă responsabilitate şi transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în protejarea drepturilor beneficiarului direct al educaţiei, atunci când interesul şi nevoia de protecţie a acestuia impun acest lucru.

Capitolul III

Dispoziţii finale

Art. 13

Prezentul cod se completează cu dispoziţiile Legii nr. 477/2004 privind Codul de conduită a personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice, şi nu se substituie legilor şi regulamentelor în vigoare din domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni acestora.

Art. 14

Încălcările prevederilor prezentului cod reprezintă abateri disciplinare şi se sancţionează conform legislaţiei în vigoare, în cadrul Consiliului de Administrație al Școlii Gimnaziale Christiana.

Art. 15  

Prezentul cod va fi adus la cunoștință, pe bază de semnătură, tuturor angajaților în cadrul unui instructaj. Orice modificare apărută va fi prezentată personalului școlii.

Art. 16

Prezentul Cod etic și conduită profesională a fost întocmit în baza următoarelor reglementări legislative:

  • Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare
  • OME nr. 5726/2024 privind Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar
  • OME nr. 3062/2022 – pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea Programului „A Doua Șansă” – învățământ primar și învățământ secundar inferior
  • Ordinul nr. 1456/2020 pentru aprobarea Normelor de igienă din unităţile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna şi recreerea copiilor şi tinerilor
  • Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificările și completările ulterioare
  • OME 6235/2023 – Procedura privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și personalului școlii, precum și al altor situații corelate, în mediul școlar și a suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar, aprobată de ministrul educației.
  • OME 5707/2024 – privind aprobarea Statutului elevului
  • Ordinul MEN nr. 4831/2018 privind aprobarea codului-cadru de etică al personalului didactic din învățământul preuniversitar.
  • Manualul calității al Școlii Gimnaziale Christiana